22 oktober 2013

De accijnsverhogingen die het kabinet in het kader van het bezuinigingspakket doorvoerde, zorgen ervoor dat Nederlandse slijterijen dit jaar ruim 8 procent minder alcoholische dranken verkochten dan dezelfdeperiode vorig jaar.  Cafés verkochten 10 procent minder, waardoor zij hun omzet met 7 procent zagen dalen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag.

Over de grens

Consumenten betalen 6 procent meer voor bier, wijn en sterke drank. Dat is onder meer te wijten aan de doorberekening van accijnzen en de btw-verhoging van oktober vorig jaar.

Vanwege de prijsverhoging van alcoholische dranken besluiten consumenten slijterijen in toenemende mate te mijden. In plaats van een bezoek te brengen aan Nederlandse drankhandels gaan zij steeds vaker naar het buitenland, om daar hun drankinkopen te doen.

De overheid loopt daardoor juist inkomsten mis, blijkt uit onderzoeksrapporten van de bureaus Regioplan en Panteia in juni. Uit de rapporten bleek ook dat veel slijterijen in financiële problemen komen en dat daarmee werkgelegenheid verloren gaat.

 

Bron: Elsevier Weekblad

Hoofdthema's