Polsband houdt jongere van de drank

Met name in de vakantietijd lijkt alcoholmisbruik onder jongeren vaak voor te komen. Discotheken en bars proberen te voorkomen dat ze sterke drank verkopen aan jongeren onder de achttien. DEN HAAG - Discotheken en andere uitgaansgelegenheden maken steeds vaker gebruik van speciale polsbandjes om drankmisbruik onder minderjarige jongeren tegen te gaan. Aan deze gekleurde bandjes is te zien welke leeftijd iemand heeft. Vanaf zestien jaar mag bier en wijn worden gekocht, vanaf achttien jaar is ook sterkere alcoholische drank toegestaan. Na diverse alcoholvergiftigingen bij jongeren zien ondernemers de polsbandjes als goedkope, snelle oplossing om drankmisbruik door jongeren te voorkomen. Enkele tientallen discotheken en bars hebben de bandjes inmiddels in gebruik, na een eerste proef vorig jaar zomer op Vlieland. Het idee is simpel: jongeren moeten zich bij de ingang van een discotheek legitimeren. Afhankelijk van de leeftijd krijgen de bezoekers vervolgens een gekleurd bandje om hun pols. Zo kan de barkeeper binnen controleren of een jongere alleen licht alcoholische dranken als bier mag bestellen of ook sterke drank mag hebben. De bandjes verwisselen is erg lastig. Wim van Dalen, directeur van de Stichting Alcoholpreventie, erkent dat het systeem niet waterdicht is. Een negentienjarige kan bijvoorbeeld drankjes bestellen voor zijn minderjarige vrienden. „Maar het gaat vooral om de preventieve werking van de polsbandjes”, zegt Van Dalen. „Bovendien moeten de barkeepers afspraken maken met de glazenophalers en portiers, die ook op de vloer komen. Zij kunnen een extra oogje in het zeil houden.” Van Dalen benadrukt dat horeca-ondernemers creatief moeten blijven. Volgens hem zijn jongeren slim genoeg om de bandjes na te maken. „Maar je kunt op tal van manieren onderscheid in leeftijd maken, bijvoorbeeld via stempeltjes of zo.” Discotheek Question Plaza in Den Burg op Texel heeft de alcoholpolsbandjes deze zomer ingevoerd. Bedrijfsleider Marco Schipper zegt ‘geweldig tevreden’ te zijn. „Jongeren vanaf zestien jaar krijgen een geel bandje en jongeren vanaf achttien jaar een paarse. Daarnaast houden onze portiers en glazenophalers de dansvloer in de gaten.” Zodra een minderjarige wordt betrapt met sterke drank, wordt het glas afgepakt. „Nee, we smijten ze niet direct de tent uit. Het blijft eerst bij een waarschuwing.” Juist dat steekt Koninklijk Horeca Nederland een beetje. Zodra een minderjarige wordt gezien met sterke drank door de Keuringsdienst van Waren volgt er een boete voor de discotheek of kroeg die de drank verstrekt, maar blijft de minderjarige zelf buiten schot. „Dat snappen we niet. Een vijftienjarige op een brommer is wel strafbaar, maar een vijftienjarige met een glas wodka in zijn hand niet. Terwijl dat volgens de wet ook niet mag”, zegt woordvoerder John Laan. De polsbandjes ziet Laan wel als een efficiënt hulpmiddel om de controle te verbeteren. „De overheid controleert steeds strenger en er zijn de laatste tijd wat incidenten in de pers gekomen. Dan gaan horeca-exploitanten op zoek naar makkelijke oplossingen. En die bandjes zijn een stuk goedkoper dan een duur infraroodsysteem met pasjes.” Bron: De Gelderlander 9 aug 2002

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199