Ingezonden brief aan Slijtersvakblad: Jeugd en alcohol

BRESKENS, 27 juli - Het is weer zomer en het is weer actueel. Het alcoholgebruik of liever misbruik door jongeren die hier geen enkel probleem in zien. Afgelopen week op het Journaal was daar weer een mooi staaltje van te zien. Vakantievierende jeugd op Terschelling die gemiddeld 25!! glazen per dag drinken. Jongens 34 en meisjes 13. Je moet je afvragen hoe hun hersencellen zich zullen ontwikkelen, hoe deze generatie er over 20 jaar uitziet. Maar het valt mij op, dat ook de ouders niet de risico's van het drankgebruik door hun telgen zien. Gewoon een ervaring in mijn winkel (slijterij, red.). Man komt binnen met z'n dochtertje van misschien 10 jaar maximaal. Pa koopt een flesje kruidenbitter en na dit op de toonbank te hebben gezet zegt hij tegen z'n dochtertje: 'Zoek maar uit welke smaak je het lekkerst vind, dat is toch die oranje?' Het gaat dan uiteraard over de Breezers die er zeer aantrekkelijk uitzien en het is dus duidelijk niet de eerste keer dat ze deze te drinken krijgt. De flesjes worden op de toonbank gezet en de man zegt lacherig: 'Ik mag het wel voor haar kopen en het kan toch zeker niet zoveel kwaad?' Ik heb moeite me in te houden en zeg dan toch: 'Mijnheer, het is uw verantwoordelijkheid, maar misschien denkt u er te licht over. Wist u dat op jonge leeftijd alcohol gebruiken de groei van belangrijke organen kan remmen en dat zo'n flesje met dit alcoholpercentage op een kind van misschien 35 kg een impact heeft zoals op u als u 4 of 5 biertjes opheeft?' Hij erkent dat hij dit niet weet, maar voegt daar aan toe dat het nou eenmaal vakantie is.... Betutteling?, of... Volgens mij zien veel mensen de huidige discussie over het alcoholgebruik en jongeren als betutteling door de overheid, want in de campagnes ontbreekt de voorlichting w√°√°r nu het gevaar in schuilt. Alcoholgebruik staat voor stoer, maar je wordt dus nooit groot en stoer als je op te jonge leeftijd, als je in de groei bent, hieraan begint. Misschien een idee voor een campagne: Wil je dat je kinderen echt groot worden laat ze dan niet drinken voor hun 16e. Overigens hebben de wijzigingen in de Drank- en Horecawet met als belangrijkste de legitimatieplicht in geval van twijfel over de leeftijd wel degelijk effect. Wij, slijters, zijn van de discussies af die altijd plaatsvonden over de leeftijd. Te jonge consumenten is het nu wel duidelijk dat ze geen drank meekrijgen. In enkele gevallen komen net 18-jarigen met hun paspoort een fles kopen in een juichstemming: 'Ik ben gisteren 18 geworden dus nu mag ik het kopen.'. Hieruit blijkt dat het wel werkt, maar incidenten als boven beschreven komen aan de lopende band voor. Kinderen op lagere schoolleeftijd moeten door hun ouders in bescherming worden genomen. Als deze ouders niet goed zijn ge√Įnformeerd en alcoholgebruik door te jonge kinderen nog altijd als onschuldig zien, is er nog een hoop aan voorlichting te doen. Nu kun je je natuurlijk afvragen of dit de taak van de slijter is. Wat prevaleert: de noodzaak om omzet te maken of de verantwoording die je draagt? Mijn overtuiging is dat ik gezelligheid verkoop en geen problemen. Dus is het misschien deels mijn taak consumenten te informeren. Toch voelt dit niet prettig, want een klant wil doorgaans niet de les gelezen worden. Dus bij tijd en wijle slik ik eens en hou m'n mond. Dat dat niet altijd lukt blijkt uit het bovenstaande. Petra de Boevere, slijter Bron: www.Slijtersvakblad.nl dd 27/07/02

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199