Diageo zet met piratenmerk aanval in op Bacardi rum

Diageo, de grootste drankenproducent ter wereld, kijkt verlekkerd naar de toppositie van Bacardi in Nederland. Met Captain Morgan spiced rum zet Diageo hoog in. Een 17de-eeuwse zeeschuimer uit Wales moet Bacardi van zijn troon stoten. Henry Morgan (1635- 1668), aanvankelijk admiraal in de Royal Navy en later piraat in de Caribische wateren, is de naamgever van het van origine Jamaicaanse rummerk Captain Morgan. Het label is nummer 2 in de wereld, al jaren zeer populair in de VS en binnen drankenconcern Diageo het snelst groeiend. Met Captain Morgan hoopt de Fransman Matthieu Comard, bij Diageo verantwoordelijk voor de Benelux, in te breken in het Bacardi-bolwerk. Dit in Bermuda gevestigde familieconcern is in Nederland met zijn gelijknamige rummerk, maar ook met labels als Martini, William Lawson’s Whisky en Glen Deveron, de grootste verkoper van gedistilleerde dranken. Diageo stelt daar labels als Johnny Walker, Smirnoff, Baileys en het Nederlandse succesnummer Ketel One tegenover. ‘Het merk heeft een geweldige potentie in Europa’, stelt Comard over Captain Morgan. ‘In Oostenrijk hebben we in vijf jaar tijd vanuit het niets een zelfde marktaandeel verkregen als Bacardi.’ Met zeven speciaal gerekruteerde acteurs (kapiteins) die als gangmakers worden ingezet op jaarlijks zevenhonderd evenementen, hoopt Diageo de Nederlandse markt af te schuimen op zoek naar nieuwe rumklanten. Ook probeert het bedrijf via een reclamecampagne en in sociale media de doelgroep van 18- tot 24-jarige mannen aan zich te binden. Diageo beschouwt Nederland als een belangrijk land, waar groei nog altijd tot de mogelijkheden behoort, ondanks een algehele afname van de sterkedrankconsumptie. De omzet komt grofweg uit op € 60 mln en de winst neemt hier met ‘tweecijferige’ percentages toe. ‘Overal in Europa zie je dat de lokale varianten, zoals hier de jenever, aan populariteit inboeten’, aldus Comard. ‘Jongeren zoeken het meer in internationale categorieën, zoals whisky, rum en wodka. Daar profiteren wij van met onze merken.’ Bij Bacardi Benelux is de ingezette aanval op het eigen rummerk niet onopgemerkt voorbijgegaan. Maar echt wakker ligt manager Benelux Francis Debeuckelaere er niet van. ‘Captain Morgan is als spiced rum actief in een werkelijk bijzonder klein segment in Nederland, namelijk dat van de donkere rumsoorten. Dat is nog geen 1% van de markt. We moeten nog maar afwachten of dit aanslaat.’ Zelf zet Bacardi in Nederland de tegenaanval in met extra aandacht voor bijvoorbeeld de whiskymerken William Lawson’s en Dewar’s, waarmee het Diageo’s Johnny Walker de voet dwars wil zetten. Debeuckelaere: ‘Het wordt een warm 2012.’

(bron: www.fd.nl)

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199