Dance Parade Rotterdam ergert zich aan alcoholbeleid

'Waarom moeten we kosten maken voor iets dat onuitvoerbaar is?' Rotterdam _ De organisatie van de Dance Parade, die komende zaterdag door de stad trekt, heeft haar twijfels bij de door de gemeente opgelegde, strengere veiligheidsmaatregelen. Door de aanscherping van de criteria is organisator JMR dit jaar naar schatting tienduizenden euro's extra kwijt om aan alle regels te voldoen en in aanmerking te komen voor een vergunning. In sommige van de nieuwe richtlijnen kan de organisatie zich prima vinden, maar vooral bij de alcoholregels zet JMR kanttekeningen. ,,Het beleid is niet te handhaven met tienduizenden mensen in de stad,'' vindt M. Rouwenhorst van de organisatie. Volgens hem is het ondoenlijk iedereen te controleren tijdens zo'n groot evenement. Rouwenhorst: ,,Op de openbare weg, waar wij langskomen met de parade, mag niet gedronken worden. W√≠j verkopen niets. Maar als een bloemist of drogist besluit bier te gaan verkopen, dan kunnen wij daar weinig aan doen. E√©n zal ongetwijfeld de lul zijn, maar niet iedereen kan aangepakt worden. Agenten en ME'ers kunnen ook niet iedereen vragen de bierflesjes in de hand leeg te gooien. Dat is gewoon niet te doen. De vraag is waarom wij dan zoveel kosten moeten maken voor iets waarvan we bij voorbaat weten dat het niet zal werken.'' Volgens Rouwenhorst zijn over de scherpere maatregelen al 'eindeloze gesprekken' met de gemeente gevoerd. Tot nu toe zonder een oplossing waar beide partijen volledig achter staan. Sigaretten Naast het alcoholbeleid heeft JMR ook verschillende gesprekken gevoerd met medewerkers van het stadhuis over de telkens veranderende criteria. Rouwenhorst: ,,Elk jaar is er een nieuw pakket van maatregelen. Waar stopt dit? Het lijkt wel op de accijns van een pakje sigaretten. Een paar jaar geleden was het maar een dubbeltje, maar nu betaal je je er blauw aan. Het loopt maar op en op. Ik ben benieuwd waar dit uiteindelijk op uitdraait. Want de kosten lopen natuurlijk ook op.'' Om een voorbeeld te geven: een aantal jaar geleden sloot de gemeente zelf de binnenstad af, wanneer een grootschalig evenement werd gehouden. Tegenwoordig moeten de organisaties zelf betalen. In het geval van de Dance Parade betekent dat voor zaterdag een rekening van dertigduizend euro, en dat alleen voor de afsluiting. Het inhuren van extra securitymensen schroeft de kosten ook behoorlijk op. Daar staat tegenover dat de organisatie negentigduizend euro subsidie ontvangt van de gemeente. ,,Maar dat is maar een kleine bijdrage op onze begroting.'' De kritiek, dat commerci√ęle organisaties zichzelf moeten bedruipen, vindt Rouwenhorst niet opgaan. ,,Natuurlijk zijn wij commercieel, maar de Dance Parade is wel een gratis evenement voor alle bezoekers. Dus commercieel, ja, maar ook weer niet.'' Flesjes Vorig jaar was er na de Dance Parade viel kritiek op de rommel die bezoekers achterlieten. De straten lagen bezaaid met blikjes en vooral achtergelaten breezer-flesjes. De overlast van de rondslingerende lege flesjes leidde vorig jaar tot vragen van toenmalig PvdA- raadslid G. Peet. Volgens Rouwenhorst is ook de breezer onderwerp van gesprek geweest met de gemeente, maar de organisator wijst de verantwoordelijkheid voor deze overlast van de hand. ,,Wij verkopen geen breezers,'' aldus Rouwenhorst. ,,De bezoekers nemen de flessen zelf mee. Natuurlijk hebben wij een goede samenwerking met de Roteb en proberen wij de stad na afloop weer schoon te maken. Maar het is voor ons onmogelijk om alle bezoekers te heropvoeden zodat ze zelf meegebrachte flesjes in de vuilnisbakken gooien.'' Extra vuilnisbakken plaatsen heeft volgens hem geen zin. ,,De Dance Parade trekt door de binnenstad, daar staan overal bakken. Maar als mensen ze niet gebruiken, dan kun je nog zo veel vuilnisbakken neerzetten, daarmee alleen los je het probleem niet op. Net als je het plassen tegen gevels niet kunt uitbannen met het plaatsen van extra toiletten.'' Bron Rotterdams Dagblad 6 augustus 2002

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199