BOLS KOMT THUIS: 's WERELDS OUDSTE DISTILLEERDER KEERT TERUG NAAR NEDERLAND NA DEAL VAN RUIM 210 MILJOEN EURO

Amsterdam, 13 maart 2006 - Huub van Doorne - voormalig SA Group Executive Board Director van Rémy Cointreau - en ABN AMRO Capital, bevestigden vandaag tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam de aankoop van een selectie van vooraanstaande likeuren en sterke dranken. Met deze deal gaat een bedrag van 210 miljoen Euro gepaard. Hiermee keert 's werelds oudste distilleerder terug naar haar thuisland Nederland.

Met deze overeenkomst komt een compleet nieuw en onafhankelijk bedrijf tot stand; Lucas Bols B.V. Het hoofdkantoor zal gevestigd worden in Amsterdam en geleid door Huub van Doorne als Chief Executive Officer. In de koopovereenkomst met de Franse internationale drankenfirma Rémy Cointreau, is vastgesteld dat Lucas Bols B.V. de productie, distributie, verkoop en marketing van een aantal vooraanstaande likeuren en sterke dranken over zal nemen. Deze zijn samen goed voor meer dan drie miljoen dozen per jaar. Het betreft de volgende sterke dranken: Bols, Galliano, Vaccari Sambuca, Pisang Ambon en Damrak Gin, en vooraanstaande - van origine Nederlandse - merken als Bokma, Hartevelt Jenevers en Coebergh. De omzet in 2005/06 wordt geschat op 95 miljoen euro, inclusief de op royalty basis gerealiseerde omzet.

Tijdens de persconferentie zette Huub van Doorne zijn visie uiteen en vertelde, dat de aankoop het nieuwe bedrijf in staat stelt om de verjonging van het merk Bols door te zetten. Dit is onderdeel van een omslagstrategie, die al werd geïmplementeerd toen de heer Van Doorne Executive Board Director bij Rémy Cointreau was. In 2004 kreeg Bols de "Best Brand Re-Launch", een onderscheiding van het prestigieuze blad 'Drinks International Magazine'.

De heer Van Doorne licht toe: "Gedurende mijn tijd bij Rémy Cointreau was ik verantwoordelijk voor de strategische herpositionering van het merk Bols. De visie hierachter was om een wereldwijd merk in de Horeca te creëren. Door het afsluiten van deze deal, met de solide steun van ABN AMRO Capital, kijk ik er naar uit Bols te begeleiden bij de volgende stap in haar ontwikkeling. Ons doel is dat bartenders over de hele wereld Bols zullen zien als een innovatief merk, een partner en een vooraanstaande autoriteit op het gebied van cocktails. De aankoop van het merk Galliano sluit perfect aan bij de ontwikkeling van onze wereldwijde, Horeca-merkstrategie. Het zorgt voor een duidelijke synergie tussen distributie en marketing, terwijl bartenders door het verbeterde assortiment dranken worden geïnspireerd om nog exclusievere cocktails te maken."

Marc Staal, Group Managing Partner van ABN AMRO Capital, zegt: "Als onafhankelijk bedrijf heeft Lucas Bols B.V. de vrijheid om zich te richten op een meer dynamische, innovatieve en klantgerichte benadering van internationale merkontwikkeling. Deze deal past perfect binnen onze investeringscriteria. Het bedrijf heeft een ervaren management team, een sterke marktpositie en een aantrekkelijk groeiprofiel. We kijken ernaar uit om met Huub en zijn team een partnerschap te vormen en samen de groei van het bedrijf te versnellen."

Hoewel de merken van Bols in meer dan 110 landen wereldwijd beschikbaar zullen blijven, heeft het nieuwe bedrijf vier prioriteitsmarkten geïdentificeerd: Europa (met speciale aandacht voor de thuismarkt Nederland), de VS, Japan en Australië.

Geruststellende continuïteit
Hoewel het bedrijf nieuw is, heeft het management team van Lucas Bols B.V. ruime ervaring binnen de internationale drankenindustrie. In het senior management team dat CEO Huub van Doorne ondersteunt, zitten onder andere Chief Financial Officer Joost de Vries, voormalig Chief Financial Officer en Board Director van de Mid Ocean Group B.V., en Sandie van Doorne, voormalig International Marketing Director van Rémy Martin, die nu Creative en Communications Director wordt.

Verdere continuïteit en ervaring in de internationale drankenindustrie worden gegarandeerd door het behoud van Bols Master Distiller, Piet van Leijenhorst, en de Marketing en Commercial Directors Jacco van Vliet, Hidde van der Pol en Guenael Fily, die afkomstig zijn van Rémy Cointreau.

Hoewel het hoofdkantoor van Lucas Bols B.V. in Amsterdam wordt gevestigd, zullen Bols en alle andere merken geproduceerd blijven bij de productiefaciliteit Avandis in Zoetermeer. Het waarborgen van continuïteit in de distributie is eveneens essentieel om het succes van Lucas Bols B.V. te garanderen. Volgens Huub van Doorne wordt deze continuïteit gewaarborgd door het onderhouden van een sterke relatie met het internationale drankendistributienetwerk Maxxium. Dit wordt nog eens verder versterkt door een deal met het Amerikaanse William Grant. Zij zullen de merkenportfolio van Bols blijven distribueren in de Verenigde Staten, momenteel de grootste internationale afzetmarkt voor Bols likeuren.

Huub van Doorne legt uit: "Ons doel is om een unieke en dynamische internationale drankenonderneming op te zetten, die nieuwe standaarden zet op het gebied van innovatie, de ontwikkeling van nieuwe producten en het inspelen op de behoeften van de Horeca. We zijn ons er echter van bewust dat ons toekomstige succes afhangt van het behouden en uitbouwen van een aantal strategische relaties. Niet alleen met distributiepartners zoals Maxxium, of onze productiepartners bij Avandis, maar ook met Rémy Cointreau, die de supply chain relaties zal blijven beheren."

Verder vertelt hij: "Ik vind dat Lucas Bols B.V. een unieke propositie heeft. Geen enkel ander drankenbedrijf heeft zulke goede productie- en distributierelaties en -netwerken, en bezit tegelijkertijd de flexibiliteit en creativiteit die nodig is om innovaties uit te werken. Ons bedrijf, onze merken, onze strategie en onze campagnes worden ondersteund door dit buitengewone model die onze positie in deze industrie versterkt en ons distantieert van de rest."

De rol van Lucas Bols B.V. in het revitaliseren van de Nederlandse drankensector
Een belangrijke pijler van de nieuwe Lucas Bols strategie is de hernieuwde betrokkenheid bij thuismarkt Nederland. De drankenportfolio van het bedrijf bestaat uit vele Nederlandse sterke dranken, likeuren en jenevers, waaronder Bokma, Coebergh en Hartevelt. Met deze portfolio van merken van Nederlandse afkomst is Lucas Bols B.V. dé marktleider op het gebied van lokaal geproduceerde sterke drank.

Huub van Doorne zegt: "Het nieuwe bedrijf zal zich richten op het ontwikkelen van de kansen die er bestaan op onze thuismarkt. Dit zal in het nieuwe bedrijf een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsstrategie zijn. De vestiging van ons hoofdkantoor in Amsterdam maakt een belangrijk deel uit van deze verbintenis en zal Lucas Bols B.V. dichter bij onze klanten en handelspartners brengen."

Hij voegt toe: "Ik ben erg enthousiast over het feit dat 's werelds oudste distilleerder, opgericht in 1575 in Amsterdam, weer thuiskomt in Nederland. Bols is het op één na grootste likeurmerk in de wereld, en ik hoop ik dat de Nederlandse consument er trots op is dat onze producten wereldwijd bekend staan om hun kwaliteit, innovatie en expertise."

Plannen voor een Lucas Bols B.V. 'brand experience' in Amsterdam
Op de persbijeenkomst van vandaag onthulde Huub van Doorne ook spannende plannen voor de creatie van een Bols 'brand experience' in het hart van Amsterdam. Het project, dat bestaat uit de hoofdkantoren van Lucas Bols B.V. en een International Bols Bartender Academy (IBBA), moet aan het eind van 2006 klaar zijn.

Hij licht toe: "Bols werd in 1575 opgericht in Amsterdam, en wij willen dat het nieuwe bedrijf en haar merken synoniem worden voor de levendige balans tussen 'heritage' en een eigentijdse levensstijl, zoals deze te vinden is in het huidige moderne Amsterdam. Onze strategie en campagnes zullen er voor zorgen dat Bols op waarde wordt geschat door onze klanten, maar om dit te bereiken weten we dat we onze kwaliteit, innovatie en begrip van nieuwe trends moeten blijven tonen."

Bols viert 200ste verjaardag van de cocktail
In een grote merkencampagne, die 2006 voor Lucas Bols B.V. inluidt, viert Bols de 200ste verjaardag van de cocktail met een aantal activiteiten die er op gericht zijn jonge bartenders te profileren. In de campagne nodigt Bols bartenders van over de hele wereld uit om hun recepten in te sturen voor een kenmerkende "Bols 200 Cocktail". De voorgedragen finalisten worden uitgenodigd voor een "Mix Off" wedstrijd en de winnaar zal gekroond worden tot "Bols 200 Cocktail Master". Alle finalisten zullen ook worden opgenomen in een exclusieve, gelimiteerde editie van het "Bols 200 Cocktail Masters" Boek, dat eind dit jaar uitkomt. Bovendien krijgen twee bartenders de mogelijkheid om deel te nemen aan het Bols Uitwisselingprogramma, wat ze de kans geeft om enige tijd in een ander land te werken.

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199