30 december 2013

De campagne die de overheid voert om jongeren en hun ouders bewust te maken van de veranderende alcoholwetgeving, slaat niet aan en komt te laat.

Ouders trekken zich niets aan van de leeftijdsgrens voor het kopen van drank die per 1 januari wordt verhoogd van 16 naar 18 jaar.

Het duurt waarschijnlijk enkele jaren voordat iedereen gewend is aan de nieuwe regelgeving, blijkt uit onderzoek van auteur/puberdeskundige Marina van der Wal. „Zo’n normverandering lukt niet met de NIX18-campagne die de overheid bovendien ook te laat is begonnen”, zo stelt zij.

De jongeren die nu wel mogen drinken, maar na 1 januari niet meer, laten zich niet afschrikken door de impopulaire regelgeving, zegt Van der Wal. „Dat terwijl de maatregel juist bedoeld is voor hun welzijn. Alcohol is erg schadelijk voor het puberbrein, dat zich ontwikkelt.”

Van der Wal hoopt dat de leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol uiteindelijk wordt verhoogd naar 21 jaar. „Op die leeftijd zijn jongeren verstandiger en kunnen zij veel betere keuzes maken.”

 

Bron: De Telegraaf

Hoofdthema's