2 juni 2020

Iedereen heeft het er over, maar niemand kan zich er een goede voorstelling van maken: het Nieuwe Normaal. Al helemaal wat het voor ons, de gedistilleerd sector, zal betekenen. En nog minder dat de ‘Gouden Eeuw van de Borrel’ voorbij is, zoals het gezaghebbende Britse magazine The Economist meent.

Vroeger of later zal de coronacrisis zijn uitgewoed, maar het is even lastig te voorspellen dat we terug zullen gaan naar het pre-coronatijdperk of dat het post-coronatijdperk helemaal anders zal zijn. Ik heb niet de minste neiging om me onder profeten te begeven. Noch onder hen die voorspellen dat, zeker na de ontdekking van een anti-corona vaccin, het oude, vertrouwde leven weer zal worden opgepakt. Noch onder hen die even stellig voorspellen of zelfs hopen dat onze levensstijl drastisch verandert.

Dat er iets gaat veranderen, dat lijkt me helder. In elk geval op korte termijn. Daar behoef je geen profetenschool voor doorlopen te hebben.

Er staat de wereld een economische depressie te wachten, eentje van ongekende omvang. En die zal ook onze sector raken. Net zoals de financiele crisis van tien jaar geleden z’n sporen heeft getrokken. Voorlopig zal ook de sociale onthouding [‘distancing’] ons parten spelen. Zeker zolang restaurants café’s noodgedwongen hooguit op halve kracht zullen kunnen draaien, uitgaansgelegenheden onder strikt toezicht blijven staan, festivals straks wellicht alleen onder beperkende voorwaarden kunnen georganiseerd en reizen [tax free shops] beperkt blijft.

En je behoeft geen zwartkijker te zijn om te zien aankomen dat regeringen die sinds enkele weken met gulle hand uitdelen, straks – als de onbetaalde rekeningen binnenkomen – op zoek gaan naar extra inkomstenbronnen. En ongetwijfeld zijn er dan ook die aan accijnzen denken. Al dan niet met het argument dat het een goede bijdrage aan een gezonde levensstijl is.

Maar zo somber zal dat Nieuwe Normaal er niet uitzien. Dat wil er bij mij als onverwoestbaar optimist niet in.
Er zijn, zoals bij elke crisis, ook kansen. De lockdown heeft ook een impuls aan digitale verkoop gegeven. Dat verkoopkanaal biedt nieuwe mogelijkheden Er zal na de coronacrisis waarschijnlijk  meer rechtstreeks aan consumenten worden verkocht. Maar wat misschien wel het zwaarste weegt, is dat mensen ook na de coronacrisis mensen blijven. En mensen houden behoefte aan gezelligheid, aan ontspanning. Ze zullen – met mate, natuurlijk – ook af en toe met een glas in hand willen genieten.

Misschien wel meer dan ooit na die grimmige crisis. Of zoals minister Eric Wiebes zei: ‘We willen allemaal met elkaar bier drinken.’ Al bedoelde vast en zeker een borrel…

Vooruit één voorspelling: het Nieuwe Normaal normaler zijn dan sommigen denken, hopen of vrezen.

Jan Schinkelshoek
Juni 2020

Hoofdthema's