21 februari 2013

Ageviewers is in 2007 ontwikkeld door Hollandsche Exploitatie Maatschappij (HEM) uit Breda. Het controlesysteem voor leeftijdsgebonden producten als alcohol wordt nu gebruikt bij circa honderd verkooppunten van alcohol, vooral slijterijen.

Kritiek op Ageviewers betreft onder meer de privacy: wat gebeurt er met de camerabeelden die de controleurs-op-afstand kunnen zien?

Persoonsgegevens en beeldinformatie worden niet opgeslagen, meldt Ageviewers. „Die beelden bestaan alleen tijdens de transactie”, zegt ondernemer Dirk Benschop van Ageviewers. „Zodra de controleur de transactie heeft beoordeeld, worden de beelden automatisch verwijderd.”

De controleurs-op-afstand zien alleen de klant, niet welk product hij of zij koopt, of waar in Nederland hij of zij zich bevindt. Er wordt, meldt Ageviewers, altijd toestemming gevraagd voor de leeftijdscontrole. Maar zegt de klant nee, dan kan die geen alcohol kopen.

Supermarktketens noemen Ageviewers niet klantvriendelijk. Oudere klanten hebben er bezwaar tegen dat ze voor een camera moeten gaan staan, zeggen ze. Ageviewers zegt dat 2 procent van de klanten niet meewerkt aan controle.

Het doorverkopen van drank aan jongeren onder 16 jaar kan Ageviewers niet voorkomen. Dat geldt voor elk controlesysteem in winkels. Mede daarom is sinds dit jaar voor jongeren onder de 16 het bezit van alcohol in publieke ruimtes strafbaar.

Hoofdthema's