3 augustus 2021

Brancheverenigingen SpiritsNL (gedistilleerde dranken) en KVNW (wijn) hebben de campagne ‘Laten we het gezellig houden’ gelanceerd. Beide verenigingen willen voorkomen dat de nieuwe coalitie en het nieuwe kabinet prijsmaatregelen en belastingverhogingen voor alcohol doorvoeren.

 

Vijf redenen waarom een accijnsverhoging en nieuwe prijsmaatregelen een slecht idee zijn:

#1 – Het werkt niet

#2 – We drinken al minder

#3 – Grenseffecten

#4 – Iedereen lijdt eronder

#5 – Meer online verkoop bij buitenlandse shops

 

Meer weten? Lees hieronder verder 🙂

 

Lees ook ons: Pleidooi Laten we het gezellig houden.

 

Extra lastenverzwaringen zouden voor veel ondernemingen desastreus zijn. Het coronavirus en de maatregelen om het virus in te dammen hebben er hard ingehakt bij de producenten en importeurs van gedistilleerde dranken en wijn. Ook de horeca is hard getroffen. Tijdens een groot deel van 2020 en in het eerste half jaar van 2021 lag de horeca nagenoeg stil. Hoewel er thuis iets meer wijn en gedistilleerd werd genuttigd vergeleken met ‘voor corona’ is de omzet fors afgenomen. De horeca en drankensector hebben in elk geval enkele jaren nodig om te herstellen. SpiritsNL en KVNW roepen ‘politiek Den Haag’ op om die ruimte te krijgen: ‘Laten we het gezellig houden.’

In de verkiezingsprogramma’s van verschillende politieke partijen is voorgesteld om nu met belastingverzwaringen voor alcohol te komen. Sommige partijen willen de alcoholaccijnzen verhogen. Anderen denken ook aan verdere prijsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld minimumprijzen voor alcohol.

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: “Onze oproep is helder: geef onze zwaar getroffen sector de ruimte om van corona te herstellen en breng niet nog meer schade aan door nu prijzen te verhogen. Dat betekent geen accijnsverhogingen voor alcohol én geen verdere prijsmaatregelen voor alcohol.”

Peter van Houtert, voorzitter KVNW: “Onze sector zet zich al jaren in om verantwoord drinken te bevorderen. Mét succes, want het aantal overmatige en zware drinkers is afgenomen. Onze leden leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Het is nu volstrekt onnodig en ongewenst om toch weer de accijnzen te verhogen of andere prijsmaatregelen te nemen.”

Lees ook ons: Pleidooi Laten we het gezellig houden.

En onze: Brief voor informateur 21-05-2021

 

Familiebedrijf Hooghoudt over de huidige uitdagingen

Familiebedrijf Hooghoudt is in 1888 ontstaan in Groningen. Hooghoudt maakt op ambachtelijke wijze mooie producten. Algemeen directeur Arno Donkersloot geeft een kijkje in de geschiedenis van het familiebedrijf en wat de huidige uitdagingen zijn.

 

A Brand New Day over de gevolgen van corona

Onze sector is hard geraakt door de coronamaatregelen. Directeur Ruud Goesten van A Brand New Day uit Breda legt uit hoe zijn bedrijf de coronatijd is doorgekomen en wat nu belangrijk is om te kunnen herstellen.

 

The Stockroom over verantwoord drinken

Verantwoord drinken is ontzettend belangrijk. Lennart Deddens van The Stockroom in Groningen legt uit wat het principe van ‘one-unit’ bij cocktails inhoudt en hoe onze sector zijn verantwoordelijkheid neemt.

 

Familiebedrijf De Tweekoppige Phoenix over de gevolgen van corona

De Tweekoppige Phoenix is een mooi familiebedrijf waar met veel trots kwaliteitsproducten worden gemaakt. Hun proeflokaal is gevestigd op de toeristische Zaanse Schans. Arthur Kruijt legt uit dat zijn bedrijf veel last heeft van corona.

 

Distilleerderij Rutte over hun mooie bedrijf en de gevolgen van corona

Sinds 1872 (!) maakt Distilleerderij Rutte ambachtelijke kwaliteitsproducten in Dordrecht. Directeur en master distiller Myriam Hendrickx is zelf volop betrokken bij de productie van onder meer jenever, moutwijn en gin. De gevolgen van corona zijn bij Rutte stevig te merken. Het bedrijf wil niet dat de overheid nu extra prijsmaatregelen neemt: ‘We moeten nu echt gaan werken aan herstel.’

Hoofdthema's