13 november 2013

Natuurlijk, als je ver van de grens woont, kunnen de reiskosten te hoog oplopen om het interessant te laten zijn. Maar voor wie dichter bij het buitenland bivakkeert, kan het voordelig zijn tal van inkopen in Duitsland of België te doen.

Voor Tonnie en Rein Hartgers uit Arnhem is het een leuk uitje. Minstens een keer per maand rijden ze naar Kleve om te winkelen. Vanwege de prijzen, maar ook omdat het gezellig is bij de oosterburen. Bij Familia (Kaufland) is het fijn winkelen.

“Voor een fles rum betalen we 5,45 euro. In Nederland is die minstens een tientje. Ook blikken jachtsoep en ossenstaartsoep zijn voordeliger, evenals wasmiddelen, snoep en haring in tomatensaus.”

Over de grens
Hoe slim is het net over de grens inkopen te doen? Sigaretten, drank en benzine zijn in Duitsland en België goedkoper, maar je maakt wel reiskosten. Winkelen bij de buren loont als je niet te ver van de grens woont en gewoonlijk flinke hoeveelheden inslaat. Op sigaretten kan het verschil wel 1,50 euro per pakje bedragen, bij drank loopt het voordeel nog sneller op.

Een fles gedestilleerd is in België 3 euro goedkoper, in Duitsland kan het wel 8 euro per liter schelen. Oorzaak: de accijnsheffing op alcohol ligt in Nederland beduidend hoger dan in de buurlanden. Dit jaar schoot deze nog met 10 procent omhoog ten opzichte van 2012, volgend jaar zullen de heffingen stijgen met nog eens 14 procent. Dat geldt ook voor brandstof en rookwaren, dus een ritje kan zeker interessant zijn.

Dat is een doorn in het oog voor Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland, die de schuld niet bij de consument legt. “Onze portemonnee wordt kleiner, dus we zoeken mogelijkheden om te besparen. Nederlandse ondernemers doen het goed, hebben scherpe prijzen en hoge service. Maar met de torenhoge accijns- en btw-heffing prijst het kabinet Nederlandse ondernemers uit de markt. De staatskas op die manier spekken? Zelfs een blinde ziet dat het niet werkt. Het Nederlandse beleid is penny wise, pound foolish; het maakt meer kapot dan het oplevert.”

Volgens hem is de schade voor ondernemers voelbaar in meer branches. “Winst die wordt gepakt op tabak, alcohol en benzine, wordt uitgegeven over de grens. Winkelen is een dagje uit, met een bezoek aan de supermarkt, de kledingwinkel en een restaurant.”

Jan Willem Burgerink, directeur van NSO, de brancheorganisatie van tabaksverkopers, kent de grenseffecten. “Tabak wordt makkelijk meegenomen. Het gemiste volume dankzij het accijnslek is tot en met augustus al 13 procent. Miljoenen minder voor de staatskas, terwijl juist gerekend was op een verhoging. Het Nederlandse kabinet moet meer op buurlanden letten bij het vaststellen van heffingen. Ons beleid is ver over de top.”

Evelien Nissen woont al jaren in Duitsland en kent het prijsvoordeel, bijvoorbeeld op verzorgingsproducten. “Voor haarverf van goede kwaliteit betaal je hier 5,95 euro, in Nederland kost hetzelfde product 14,95 euro. Bij stylingproducten scheelt het de helft of meer. Ik neem al jaren bestellingen mee voor mijn moeder en zussen, soms slaan ze voor een jaar producten in.”

Omdat Nissen vaak wordt gevraagd naar het voordeel dat Duitsland biedt, startte ze de websitewww.goedkoperduitsland.nl . “Zo kunnen meer mensen meeprofiteren.” Op de site geeft ze informatie over prijzen en voordeeltjes en over zaken waarmee je als consument rekening moet houden in Duitsland, zowel online als fysiek.

Ook wasmiddelen, diervoeding en vlees zijn volgens de in Hamburg wonende bedrijfsadviseur veel goedkoper. “Net als chocolade, repen, winegums, specials van bekende frisdrankmerken en het brede assortiment bioproducten.”

Nissen waakt ervoor elk Duits product per definitie voordeliger te noemen. “Draai het eens om. Zijn Duitse keukens echt goedkoper? Vaak laten klanten in Nederland een offerte maken, inclusief uitgebreide technische tekening. De Duitse leverancier ontvangt het complete pakket met de vraag ‘wat betaal ik bij jou?’ en gaat een paar procent lager zitten. Een Duitser geeft zo’n plan nooit mee. Als het wel zo zou zijn, zou het mij niet verbazen als de Nederlandse ondernemer ook ‘iets’ aan de prijs doet.”

En er zijn meer redenen ook in Nederland te blijven winkelen, vindt Nissen. “Waarom komt de Duitser graag naar Nederland? Vanwege de gezellige winkelstraten of de Hema met zijn herkenbare ontwerpen. Die hebben we in Duitsland niet.”

Bron: Eindhovens Dagblad

Hoofdthema's