Utrecht moet megadrankreclame weren

UTRECHT – Onbegrijpelijk dat de gemeente Utrecht toestemming verleent aan de Winkel van Sinkel om een reusachtig reclamedoek van Bacardi voor de gevel te bevestigen. De gemeente heeft de taak om alcoholgebruik te ontmoedigen en niet om het te stimuleren. Dat vindt directeur W.E.van Dalen van de Stichting Alcohol Preventie (STAP). Het reclamedoek van 27 bij 10meter aan de steiger voor het horecapand aan de Oudegracht wordt morgen feestelijk onthuld door het reclamebedrijf MegaMedia Team. Met de opbrengst van de reclame betaalt eigenaar Ottone van de Winkel van Sinkel een deel van de restauratie van de gevel van het historische pand. De renovatie kost ongeveer 800.000 euro. De Winkel van Sinkel zegt de renovatie zonder het reclamegeld niet op te kunnen hoesten. STAP, een onafhankelijke organisatie die zich inzet om overmatig alcoholgebruik in Nederland terug te dringen, vindt dat de gemeente Utrecht juist stelling moet nemen tegen alcoholgebruik. ,,Met name onder jongeren. Jongeren zijn erg gevoelig voor de reclames van Bacardi Breezer, zo heeft een onderzoek in opdracht van het ministerie van volksgezondheid onlangs uitgewezen.’’ Van Dalen, leider van onder meer de campagne ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’, hoopt niet dat Utrecht een landelijke trend zet met deze vorm van reclame voeren. ,,Formeel zal het wel mogen, maar het zou van meer moed getuigen als een gemeente stelling durft te nemen tegen deze reclame.’’ In de huidige gemeentelijke reclamenotitie staat dat de gemeente terughoudend moet zijn met alcoholreclame. De kans bestaat dat op korte termijn meer grote reclamesteigerdoeken in de stad opduiken. De gemeente is namelijk van plan om het steigerdoek te erkennen als nieuwe reclamedrager in de gemeentelijke reclamenotitie die na de zomer op de agenda komt van de gemeenteraad. De achterliggende gedachte van de nieuwe vorm van reclame is dat de opbrengst ten goede komt aan de restauratie van het pand. Maar tegelijkertijd zegt een woordvoerder van de gemeente dat de megareclame bij de Winkel van Sinkel een experiment is. ,,We hebben het reclamebedrijf een vergunning voor één maand gegeven. Afhankelijk van de reacties bekijken we of het voor herhaling vatbaar is. Je kunt bezwaar hebben tegen reclamedoeken, maar een groot groen doek voor een steiger is ook niet echt aantrekkelijk en op deze manier wordt het geld aangewend voor de restauratie van het pand.’’ De welstandscommissie neemt voorlopig geen stelling over steigerreclame. ,,De commissie heeft zich nog niet definitief uitgesproken. We nemen een proef met de Winkel van Sinkel’’, zegt woordvoerder J.Wajon van de welstandscommissie. ,,Steigerreclame moet in ieder geval wel een tijdelijk karakter hebben. Voordeel is dat de reclame geld opbrengt voor de restauratie, maar van wildgroei mag geen sprake zijn.’’ Bron: Utrechts nieuwsblad

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199