STIVA dient klacht in over ‘SPUITJE VIAGRAAG’

Rotterdam, 5 juni 2002 De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) heeft gisteren bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen reclame voor het alcoholhoudend product ‘Spuitje Viagraag’. STIVA is van mening dat adverteerder M & L Fundrinks uit Hoevelaken de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank overtreedt door teksten als “Zijn we geil?” en “Wel FF snel doorslikken ander krijg je een stijve nek” en door promoties met topless meiden. Dat STIVA een klacht indient is opmerkelijk. STIVA-directeur Khee Liang Phoa: “In STIVA zijn de Nederlandse producenten en importeurs van alcoholhoudende drank zijn verenigd. Zij vinden het belangrijk dat er op een verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt. De adverteerders hebben daartoe zelf de Reclamecode opgesteld. Meestal beperken wij ons tot interne adviezen en bijsturingen. M & L Fundrinks wekt met haar campagne echter onmiskenbaar de indruk dat de consumptie van “Spuitje Viagraag” een bijdrage levert aan sociaal of seksueel succes. Dat gaat ons inziens te ver. Daarnaast vinden we de campagne in strijd met de goede smaak. Dit is nou typisch een voorbeeld van hoe het in onze ogen absoluut niet moet.” In de periode van 1990 tot en met 2001 werden er over alcoholreclame-uitingen in totaal 105 klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie. Daarvan waren er 77 afkomstig van de Stichting Alcohol Preventie (STAP), die is opgericht door de Algemene Nederlandse Drankbestrijdingsorganisatie. De overige 28 klachten kwamen van andere klagers. In de afgelopen elf jaar zijn er in totaal 50 klachten over alcoholreclame toegewezen. Bron: Persbericht STIVA

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199