Speciaalzaak herwint terrein op verschraalde supermarkt

DONGEN, 14 februari - Als de consument echt wat meer te besteden krijgt, dan zit de speciaalzaak goed. Speciaalzaken hebben vorig jaar hun klantenkringen al weten te behouden, ondanks de aanhoudende prijzenslag tussen de supermarktketens. Dit blijkt uit cijfers die het ANP aan de hand van marktonderzoek van het onderzoeksbureau GfK onlangs heeft bekendgemaakt. In het foodsegment was het bezoek aan onder meer bakkers, slagers, en de markt vrijwel gelijk aan dat van 2004. Kaaswinkels en viszaken zagen hun klantenkringen zelfs stijgen. In 2004 nam het aantal klanten in de speciaalzaken nog sterk af.
GfK-onderzoeker Joop Holla meent dat klanten de service in de speciaalzaken weer waarderen. Door de prijzenoorlog is de dienstverlening in supermarkten sterk verminderd. Supermarkten gaan, om de kosten te drukken, steeds meer over op zoveel mogelijk zelfbediening, ook bij de vlees- en kaasafdelingen. 'Mensen missen dan de persoonlijke aandacht en voorlichting.'
Het publiek vergrijst nog steeds wel bij de speciaalzaken. Jongeren kiezen er in toenemende mate voor om in één winkel de boodschappen te doen. Holla verwacht niet dat speciaalzaken zullen profiteren van de vergrijzing van de samenleving. 'Gedrag uit het verleden neem je mee naar de toekomst', zo zei hij.
Reformwinkels weten wel jongeren te trekken. Zij zagen vorig jaar hun klantenkring verder toenemen tot een totaal van ongeveer 820.000 huishoudens. 'Gezondheid is een belangrijk thema bij jongeren', aldus Holla. Drogisterijen trekken nog altijd de meeste klanten (5,82 miljoen huishoudens), gevolgd door bakkers en marktkramen. Groothandels, warenhuizen en boeren waren de grootste verliezers.
(Bron: Slijtersvakblad online)

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199