Slijtersomzet bijna 7% hoger

De consument koopt sterke drank vooral bij slijterijen. Supermarkten verkopen het meeste bier en frisdranken. De omzet van slijterijen is volgens het CBS vorig jaar met 6,8 procent gegroeid. De verkoop van drankjes als Bacardi Breezer en Smirnoff Ice is in 2001 explosief gestegen. Vorig jaar werd ruim 28 miljoen liter verkocht. Dat is 160 pro-cent meer dan in 2000. In de periode 1996- 1999 ging slechts 4 miljoen liter over de toonbank. En dat blijkt weer uit een net verschenen rapport van het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel. De grote omslag in de verkoop van mixdrankjes begon in 2000, maar zette zich in 2001 onverminderd voort. De opmars begon met de Bacardi Breezer, een in zes smaken verkrijgbaar rumdrankje dat vooral jongeren wel zagen zitten. Inmiddels zijn volgens het schap ongeveer 50 verschillende mixdrankjes verkrijgbaar met een alcohol-percentage van rond de 5. Het afgelopen jaar kwamen daar ongeveer 30 shooters (miniatuurflesjes drank) met een alcoholpercentage tussen de 10 en 32%. Het schap heeft berekend dat de Nederlandse consument vorig jaar in totaal € 4,15 miljard aan alcoholhoudende en alcoholvrije dranken heeft besteed. Dit is slechts een lichte groei ten opzichte van 2000. Distillaten namen 15 procent van de totale bestedingen voor hun rekening. Bier, alcoholvrij bier, mineraalwater en frisdranken zijn goed voor 59 procent, wijn en overige alcoholische dranken voor de rest. Bron: Drinks Slijtersvakblad, oktober 2002

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199