Reclame Code Commissie wijst klacht van STAP over Breezer reclame 'DNA' af

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft de Reclame Code Commissie (RCC) gevraagd een Breezer-reclame van Bacardi Martini te onderzoeken. In de reclame-uiting genaamd 'DNA' wordt een jongen onderworpen aan een DNA onderzoek. Twee laboranten bekijken het materiaal en er wordt in beeld gebracht wat zij, elk afzonderlijk, kijkend door een microscoop zien. Volgens STAP staan de getoonde beelden op gespannen voet met de artikelen 1,7,12 en 14 van de Reclame Code. Echter de Commissie is van mening dat de getoonde beelden van uitbundige vrolijkheid of anderzins plezierige gebeurtenissen niet de indruk wekken dat zij het gevolg zijn van overmatig alcoholgebruik. Dit wordt niet getoond, gesuggereerd of gestimuleerd. Er wordt ook niet gesuggereerd dat het drinken van alcohol zou kunnen helpen als mogelijke angstgevoeles of innerlijke of sociale conflicten zich voordoen. De beelden zouden ook minderjarigen kunnen aanspreken maar de Commissie vindt niet dat van deze uiting kan worden gezegd dat deze in het bijzonder op minderjarigen is gericht. Vandaar de beslissing van de Commissie om de klacht af te wijzen. Bron: Reclame Code Commissie 2 aug 2002

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199