Ouders vinden zichzelf meest verantwoordelijk voor alcoholgebruik van jongeren

85% van de Nederlanders vindt dat ouders de belangrijkste rol spelen in het communiceren met hun kinderen over alcohol en het stellen van regels over alcoholgebruik. Ouders van kinderen in de leeftijd van 12-15 jaar vinden hun eigen verantwoordelijkheid daarin nog belangrijker. Vooral ouders (72%) vinden dat ook de school daarin een belangrijke rol heeft. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) dat onlangs werd gepresenteerd tijdens een symposium over 30 jaar zelfregulering van alcoholreclame in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste ouders het gesprek aangaan met hun kind om het de gevolgen van alcohol te laten zien, om duidelijk te maken dat alcoholgebruik schadelijk is voor de gezondheid van jonge mensen en om er voor te zorgen dat zij niet gaan drinken. Incidenten met alcohol in de directe omgeving of uit de media zijn vaak de aanleiding voor ouders om het gesprek aan te gaan. De meeste ouders hebben geen behoefte aan ondersteuning, maar zij die dit wel willen, zouden bijvoorbeeld graag positief ingestoken campagnes (zoals de Bob-campagne) zien. Peter de Wolf, directeur van STIVA: ‘In Nederland wordt sinds 30 jaar gewerkt aan verantwoord alcoholbeleid. Zelfregulering van alcoholreclame door de branche blijkt succesvol. Door heldere richtlijnen en preventieve controle van alcoholreclames zijn er de afgelopen jaren bijvoorbeeld geen alcoholreclames na uitzending afgekeurd omdat deze tot onverantwoord alcoholgebruik zouden aanzetten. In de loop der jaren is de focus in ons werk naast de preventie van alcoholmisbruik steeds meer komen te liggen op heldere normering op het gebied van alcoholgebruik door jongeren. De recent geïntroduceerde boodschap ‘Geen 16, Geen druppel' is het beste bewijs dat de overheid, de alcoholbranche, horeca, detailhandel en sportorganisaties samenwerken aan het bevestigen van de vorm: onder de 16 drink je geen alcohol. Deze boodschap slaat ook aan bij ouders. Zij weten zich daarmee gesterkt om hun kinderen te leren op een verantwoorde manier met alcohol om te gaan en heldere grenzen te stellen'. Uit het onderzoek blijkt ook dat ouders denken dat Nederlandse kinderen meer drinken dan kinderen uit andere Europese landen (in werkelijkheid staat Nederland in de Europese middenmoot). In vergelijking tot andere Nederlandse leeftijdgenoten denken de ouders dat hun eigen kinderen minder vaak drinken en minder vaak dronken zijn. Peter de Wolf: ‘Dit is een opvallend resultaat. Misschien hebben deze ouders gelijk en drinken hun kinderen (nog) niet. Maar er zit wellicht ook een element van onderschatting in: ‘zoiets doet mijn kind niet'. Het blijft belangrijk om alert te blijven'.

(Bron: Persbericht STIVA dd. 31-05-2010)

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199