Kinderen gevoelig voor alcoholreclame

Kinderen gevoelig voor alcoholreclame NIPO-onderzoek levert nieuwe gegevens alcoholgebruik 10 t/m 15 jarigen Uit nieuw NIPO-onderzoek blijkt dat 10 tot en met 15-jarigen goed bekend zijn met tv-commercials van alcoholhoudende dranken. Het landelijke representatieve onderzoek is eind 2002 uitgevoerd in opdracht van STAP (Stichting Alcoholpreventie). Van vijf recente reclamespots bleek een commercial van Bacardi Breezer het meest populair. Een derde van de ondervraagde jongeren zegt dat deze reclame voor hen aanleiding is tot drinken of uitproberen van een breezer. Ook het daadwerkelijke alcoholgebruik van kinderen en de invloed van ouders is onderzocht. Bekendheid met alcoholreclame onder 10-15 jarigen is groot. De tv-reclames over alcohol die kinderen het vaakst spontaan noemen zijn Bacardi en Heineken. Drie van de vijf kinderen kan zich de reclame voor de Bacardi Breezer herinneren. De helft van de kinderen herinnert zich reclame voor Heineken bier. Na het zien van vijf recent vertoonde tv-reclamespots geven nog meer jongeren aan deze reclames te kennen: de getoonde spot van Bacardi Breezer wordt door 83 herkend en de Heineken reclamespot (Biertje?) door 81. Minder hoog scoren veel vertoonde commercials van Smirnoff Ice (69), Hooghoudt (54) en Pisang Ambon (38). De bekendheid met de alcoholcommercials ligt bij de drinkende kinderen en jongeren hoger dan bij diegenen die (nog) geen alcohol drinken. Kinderen over alcoholreclame: leuk en aansprekend. Veel kinderen en jongeren vinden de vijf getoonde voorbeelden van recentelijk uitgezonden alcoholcommercials leuk. 78 van de ondervraagde kinderen die nog op de basisschool zitten vindt de getoonde commercial van de Bacardi Breezer leuk; Eên op de drie basisschoolleerlingen praat wel eens over deze spot met vriend(inn)en. Van de basisschoolleerlingen vindt 69 de getoonde Heineken commercial leuk. Naarmate ze ouder worden vinden meer kinderen deze spots leuk en wordt er vaker met vrienden over gepraat. De vraag of de reclamespots kinderen van hun eigen leeftijd aanspreken beantwoordt 62 van de kinderen bevestigend voor de spot van Bacardi. Voor Heineken is dat 42. De Pisang Ambon-spot spreekt de 10-15 jarigen minder aan: niet meer dan 13 van de ondervraagden zegt dat deze commercial leeftijdsgenoten aanspreekt. Prikkelt reclame kinderen en jongeren tot alcoholgebruik? De meerderheid van de 10 tot en met 15 jarigen zegt niet door de vijf getoonde alcoholcommercials te worden aangezet tot alcoholgebruik. Uit het onderzoek blijkt dat de reclamecommercials van Bacardi Breezer en Smirnoff Ice nog de meeste invloed hebben op jongeren. Van de ondervraagde jongeren zegt 34 door het kijken naar de Bacardi reclame zin in een breezer te krijgen; zin in een Smirnoff Ice mixdrank krijgt 22 van de jonge kijkers na het zien van de Smirnoff reclamespot. Gegevens NIPO-onderzoek alcoholgebruik 10-15 jarigen -Meerderheid 14 en 15-jarigen heeft al eens alcohol gedronken Ervaring met het drinken van alcohol neemt volgens het nieuwste NIPO-onderzoek vooral toe vanaf 14-jarige leeftijd. Van de 10 en 11-jarigen heeft 1 op de 5 (respect. 22 en 19) ervaring met alcohol; voor de 12 en 13-jarigen is dat ruim 1 op de 3 (37), voor de 14-jarigen heeft bijna driekwart (69) ervaring met het drinken van alcohol en voor de 15-jarigen is dat bijna iedereen (90). -15-jarigen: liever alcohol dan fris; vooral meisjes gaan voor mixdranken Tot en met hun veertiende geven kinderen de voorkeur aan fris boven alcohol. Als ze 14 jaar geeft 40 de voorkeur aan alcohol en 56 aan fris. Vanaf hun 15e staan mixdranken en alcopops boven aan het ranglijstje van favoriete dranken. Onder meisjes is het drinken van mixdranken het populairst; bij jongens scoort bier het hoogst. Opmerkelijk is dat shooters populairder zijn bij meisjes dan bij jongens. -14 van de kinderen dronk afgelopen weekend tien of meer glazen De helft van de jeugdige alcoholdrinkers heeft de week voorafgaande aan het onderzoek nog gedronken. 43 van de 14- en 15-jarigen en 23 van de 10 t/m 13 jarigen heeft het afgelopen weekend 4 glazen of meer gedronken; 14 heeft tien of meer glazen gedronken. De jongens dronken het meest bier en de meisjes het meest mixdranken. Wat opvalt is dat de meisjes nog wat meer dronken dan de jongens. -Zoete smaak doorslaggevend Smaak is zowel bij het drinken als bij het niet drinken van alcohol doorslaggevend. Jeugdige drinkers zeggen dat de smaak van alcohol voor hen de belangrijkste reden is om te drinken. Jongeren die niet drinken zeggen dat ze dat niet doen omdat ze alcohol niet lekker vinden (geldt voor 61 van de niet drinkers). -Mening van ouders is belangrijke rem op alcoholgebruik Ook de mening van de ouders telt mee. Ruim de helft van de kinderen en jongeren van 10 t/m 15 jaar mag van de ouders drinken. Voor de 10-jarigen is dit 49 en voor de 15-jarigen is dat 83. Van de jongeren die van hun ouders niet mogen drinken doet 12 dat toch. De conclusie van de NIPO-onderzoekers is dat als ouders het drinken van alcohol verbieden kinderen dat verbod bijna altijd opvolgen. De houding van de ouders is daarmee sterk bepalend voor het drinkgedrag van hun kinderen. NB: zaterdag 15 feb. a.s. wordt in het TELEACNOT programma Bij ons thuis(Ned. 1; 16.00 uur) aandacht aan dit onderzoek besteed. Herhalingen zijn op dinsdag 18 februari a.s. s morgens om 11.05 en s middags om 17.10. Voor informatie: STAP (Stichting Alcoholpreventie) Ir. Wim van Dalen (directeur) Drs. Jorinde Klungers (coördinator project Jongeren en Alcohol) Tel 030-6565041 Mobiel: 0653295544 E-mail: stap@alcoholpreventie.nl Web : www.alcoholpreventie.nl www.alcoholenreclame.nl www.alcoholenopvoeding.nl NIPO, het marktonderzoekinstituut Martine van de Pol Tel 020-5225 497 E-mail: M.Pol@nipo.nl Utrecht/Amsterdam, 13 februari 2002 N.B.:De 5 in het onderzoek vertoonde reclamespots zijn: Bacardi Breezer: kat leidt dubbelleven: overdag huisdier van oude vrouw en s nachts feestbeest Heineken: man arriveert op openluchtfeest en weet niet wat te zeggen tegen een vrouw Hooghoudt heeft met varkentje Wodka een nieuw gezicht gevonden Een Engelse heer vertelt hoe Pisang Ambon gedronken moet worden Smirnoff Ice: man gaat vanuit disco rechtstreeks naar kantoor waar hij s ochtends opslag krijgt. (Bron ANP) ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199