Jenever wordt weer Genever

Ooit was jenever een werelddrank. Bols verlangt terug naar de tijden van weleer en introduceert daarom een internationale jenever, bedoeld voor cocktails.

De wederopstanding van jenever als internationale drank is op handen - tenminste als het aan producent Bols ligt. Gisteren presenteerde de drankmaker Genever, een internationaal te verkopen jenever. Bols' nieuwe doelgroep is jong, maar het recept voor het drankje is oeroud.

Jenever klinkt als een product dat het best gedijt binnen de Nederlandse landsgrenzen. Maar er was een tijd dat het distillaat wereldwijde populariteit genoot. 'Jenever is ooit internationaal heel groot geweest. Het werd bijvoorbeeld gedronken in de VS, Argentinie en West-Afrika', zegt Joep Stassen van de Commissie Gedistilleerd van het Productschap Dranken. 'In Spanje heb je ginebra, en in het Verenigd Koninkrijk gin - verbasteringen van jenever.'
 
Nederlands
Nederlandse jenevermakers als Bols, Nolet en De Kuyper zeggen allemaal vanaf hun oprichting - in de zestiende en zeventiende eeuw - gericht te zijn geweest op de export van wat toen nog genever heette. Maar na de drooglegging in de VS begin vorige eeuw, de Tweede Wereldoorlog die alle export stillegde en de opkomst van wodka, trok jenever zich steeds verder terug in Nederland.

Ieder jaar drinken Nederlanders nog ruim 15 miljoen liter jenever, waarmee het hier de populairste gedistilleerde drank is. Maar: 'Jenever is een onderschatte categorie'. Dat zegt Bols-baas Huub van Doorne. Twee en een half jaar geleden was hij bestuurslid bij het Franse drankconcern Remy Cointreau, destijds het moederbedrijf van Bols. Van Doorn voorzag een grote toekomst voor jenever. Hij stapte op als bestuurslid, en kocht Bols zelf op.

Bols de grens over
Nu wil Van Doorne de grens weer over, met de nieuwe drank Genever ('dzjeniever') de naam die jenever ooit had toen het nog wereldfaam had. 'Jenever is heel goed te mixen in cocktails, en wordt zo aantrekkelijk voor een jong, hip publiek.'

Om die hippe doelgroep te bereiken grijpt Bols opvallend genoeg juist terug op het verleden. Van Doorne: 'Genever is een origineel recept uit 1820. Wist je dat Amerikaanse bartenders in de negentiende eeuw veel cocktails maakten op basis van jenever? En nu zijn topbartenders in Londen en New York weer hard op zoek naar nieuwe, authentieke producten.' De nieuwe fles mag dan modern zijn, de inhoud wordt vooral aangeprezen vanwege de authenticiteit. Bols kan daarbij gebruik maken van nieuwe EU-regelgeving: sinds vorig jaar mag jenever alleen nog maar in Nederland, België en een paar kleine gebieden van Frankrijk en Duitsland gemaakt worden.

Buitenlandse markt
Ook andere eeuwenoude Nederlandse distilleerders richten zich overigens op het buitenland. 'De Kuyper is vanaf het begin jeneverexporteur geweest', zegt woordvoerder Jan van der Mijn van De Kuyper. 'Jenever is nu echter heel Nederlands. Wij richten ons daarom op de export van likeuren, naar meer dan honderd landen.'

Ook familiebedrijf Nolet, bekend van Ketel 1, exporteert al generaties lang. 'Toen mijn vader na de oorlog weer voet aan de grond wilde krijgen in Amerika bleek de fles Ketel-wodka wel op te gaan, en de fles jenever niet', vertelt Bob Nolet (elfde generatie). Met het supersuccesvolle wodkamerk Ketel One haalt Nolet inmiddels 90 procent van zijn omzet uit de VS.

Nolet zegt daarom nu geen tijd te hebben voor jenever. Maar kansen ziet hij wel. 'Op de lange termijn zie ik zeker wel een internationale markt voor jenever, maar pas tegen de tijd dat mijn kinderen, of die van mijn broer het bedrijf leiden.' Nolet wijst erop dat wodka een heel neutrale smaak heeft voor cocktails, en gin juist een vrij sterke. 'Daartussenin kan jenever een plek veroveren.'
 
Bron: DAG,  03-09-2008

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199