Gedistilleerd branche richt nieuw platform op voor informatie, educatie en promotie

Schiedam, 10 januari 2006- 
Tijdens een persbijeenkomst in het Gedistilleerd Museum in Schiedam werd vandaag de oprichting bekend gemaakt van het Gedistilleerd Educatie En STudiecentrum, kortweg GEEST.  Tevens werd een website gelanceerd www.geestinfo.nl die een breed publiek over de activiteiten van GEEST zal informeren.
GEEST is een samenwerkingsverband tussen de Commissie Gedistilleerd en het Gedistilleerd Museum en wordt, met een budget van Euro 50.000 per jaar, gefinancierd door de branche. Het nieuwe platform richt zich op drie kernactiviteiten, te weten informatie en documentatie; publieke educatie en collectieve promotie.
 
Voor de informatie- en documentatiefunctie werd een studiecentrum ingericht in het Gedistilleerd Museum waar, vanaf heden vier middagen per week, het publiek op afspraak terecht kan voor vragen of onderzoek naar de gedistilleerd branche, haar producten en de geschiedenis van de branche. Hiervoor werd een bibliotheek ingericht waarin circa 1200 boeken en tijdschriften door belangstellenden zijn te raadplegen.
Voor de educatie functie zal GEEST in de loop van 2006 een reeks workshops lanceren die het, in samenwerking met derden, zal ontwikkelen en in de markt zetten. Zo is er de workshop Smaak & Geur waarin, onder deskundige begeleiding, de basis beginselen van het proeven en beoordelen van gedistilleerd producten aan de orde komt. Daarnaast zal, op basis van het, op initiatief van de Lyons Club Schiedam, onlangs verschenen boek Koken met Jenever, kookworkshops worden georganiseerd, waarin lekkerbekken onder leiding van een professionele kok leren gerechten te maken op basis van gedistilleerd producten.
 
Ook in de collectieve promotie van het gedistilleerd zal GEEST zich niet onbetuigd laten. Zo werd oktober 2005 de businessclub van het World Trade Center Rotterdam uitgenodigd voor een kwaliteitsproeverij, waarin zes topjenevers van Nederlandse bodem het opnamen tegen een single malt whisky en een cognac. Het is de bedoeling van GEEST voor dit soort proeverijen, waarin plezier en educatie samengaan, andere business en service clubs in Nederland te interesseren. Tot slot werd in november 2005, onder de naam U Never, ook een lounge clubconcept aan de branche gepresenteerd dat zich op jongeren richt in de leeftijd van 25 tot 35 jaar. Doel van U Never is het belegen imago van het Nederlands gedistilleerd te verjongen. Hiervoor is GEEST een samenwerking aangegaan met het Schiedamse evenementenbureau Fun Key met de bedoeling dit belevingsconcept in 2006 in diverse trendy uitgaansgelegenheden in de Randstad te introduceren.
 
In een reactie zegt Joep Stassen, secretaris van de Commissie Gedistilleerd, over GEEST: "Het werd tijd voor een nieuw elan. Met de drie doeleinden die GEEST nastreeft, waar we de komende jaren onze handen vol aan hebben, kiest de branche voor een collectieve aanpak die een nieuwe dynamiek teweeg kan brengen voor het Nederlands gedistilleerd product."
Guido Beauchez, directeur van het Gedistilleerd Museum, voegt daar aan toe: "Voor ons vormt GEEST een nieuwe brug naar de branche, dat het museum niet alleen tot een achteruitkijk spiegel maakt voor de branche maar ook tot een relevante plek vandaag. Het museum wil graag het platform zijn waar initiatieven tot stand komen die kunnen bijdragen aan de vitaliteit en slagvaardigheid van de gedistilleerd branche".
 
Het studiecentrum in het Gedistilleerd Museum is na afspraak met ingang van heden wekelijks van dinsdag tot en met vrijdagmiddag, van 13.00 tot 17.00 uur, voor het publiek geopend.  Telefonisch is het, gedurende die uren, bereikbaar op telefoonnummer 010-4621291. De website van GEEST is doorlopend te raadplegen op www.geestinfo.nl
 
Bron: Persbericht Geest.
 
 

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199