1 oktober 2015

Wanneer krijgen automobilisten de rekening voor file-overlast gepresenteerd? En wanneer gaat de fiscus langs bij ouders die hun kinderen verwaarlozen? Sommige ideeën zijn zo buitenissig dat je er maar beter schouderophalend aan voorbij kan gaan.

Maar als het om alcohol gaat, worden soortgelijke suggesties-uit-de-losse-pols serieus besproken. Met droge ogen kan iemand het voorstel doen om de alcoholaccijns te verdubbelen of zelfs te verdrievoudigen om onmatig, overdadig alcoholgebruik aan te pakken. De zogenaamde alcoholindustrie – klinkt net zo verdacht als het militair-industrieel complex – moet maar opdraaien voor de negatieve, schadelijke gevolgen.

Waarom hoort zo’n bewering thuis in rijtje van gemakzuchtige en zelfs ondoordachte uitspraken? Niet omdat te veel aan alcohol niet schadelijk zou zijn.. Evenmin dat alcoholmisbruik aangepakt moet worden. Of dat er een serieus probleem is. Dat is geen punt van discussie Ook niet bij die zogenaamde alcoholindustrie.

Nee, het probleem met dit soort plannetjes is dat ze een nep oplossing suggereren. Het is te gemakkelijk, te kort door te bocht. Alsof je door de belasting te verhogen een probleem oplost. Alsof de fiscus bij machte is om comazuipen uit bannen. Alsof verslavingsproblemen via de blauwe enveloppe op te lossen zijn.

Kijk maar naar landen waar de alcoholaccijns veel hoger is dan in Nederland en het alcoholprobleem groter kleiner. Soms werkt het zelfs averechts.

Wie problemen rond overmatig alcoholgebruik echt wil aanpakken, moet bij de wortel beginnen. Moet mensen, jonge mensen uitleggen hoe schadelijk het kan zijn. Moet gezonde levensstijl propageren.. Moet investeren in lang volgehouden campagnes. Moet werk maken van geen 18, geen druppel. Moet aanleren te genieten met mate. Moet drinkwijzer adviseren. Moet mensen aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid. Moet bedrijven tot bondgenoot maken en niet kapot belasten.

Moet – anders gezegd – doen wat de zogenaamde alcoholindustrie al jaren doet: systematisch werken aan verantwoord alcoholconsumptie.

Jan Schinkelshoek, oktober 2015

Hoofdthema's