Alcoholwaakhond kraakt nieuwe slogan

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid heeft zich laten inpakken door de alcoholbranche. De vandaag gelanceerde slogan "Alcohol onder de 16 nog even niet" lijkt eerder op reclame dan een manier om jongeren van de drank te houden. Dat stelt de Stichting Alcoholpreventie (STAP).
Hoogervorst maakte vandaag bekend dat hij heeft ingestemd met de slogan. De tekst zal vanaf begin april worden getoond bij commercials voor zwakalcoholhoudende dranken, zoals de onder jongeren populaire mixdrankjes. De leus is gekoppeld aan de website alcoholonderde16nogevenniet.nl. Daar kunnen jongeren, ouders en andere opvoeders relevante informatie vinden.
STAP-directeur Van Dalen is allesbehalve gelukkig met de nieuwe slogan. Volgens hem maakt deze alcoholgebruik juist 'spannender en aantrekkelijker' voor jongeren. 'De alcoholindustrie speelt hoog spel. Het lijkt een verkapte vorm van reclame', stelt hij. 'Het is zeer teleurstellend en ik begrijp ook niet dat Hoogervorst hiermee heeft ingestemd.'
De Algemene Nederlandse Geheel Onthouders Bond (ANGOB) is het met Van Dalen eens. Voorzitter Korf denkt ook dat de nieuwe slogan een wervende kracht kan hebben op jongeren. Hij noemt de leeftijdsgrens van zestien bovendien een compromis tussen commercieel en medisch belang. Als het aan de ANGOB ligt, gaat de leeftijdsgrens voor alcoholconsumptie omhoog naar 21 jaar.
Het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ is daarentegen positiever en spreekt van 'een goede stap voorwaarts in de alcoholdiscussie over jongeren'. Programmacoördinator Bovens wijst erop dat voor het eerst de maatschappelijke norm van 16 jaar wordt erkend. 'Als NIGZ hebben we er altijd voor gepleit dat deze norm de standaard wordt.'
Aanvankelijk wilde Hoogervorst met strengere maatregelen komen, waaronder een verbod op reclame tot negen uur 's avonds. Dat leidde echter tot protest van de industrie, verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA). Vervolgens is besloten dat de branche zelf met een leus zou komen om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen. De lobby tegen alcoholmisbruik hekelde die zelfregulering al direct als 'symboolpolitiek'.
Sdu - Overheidsinformatie  (29 maart 2006)

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199