Drankproducenten voelen zwakker China

De drankenconcerns Diageo en Rémy Cointreau hebben flink last van de zwakte op de Chinese markt. Dat komt naar voren uit de cijfers die beide bedrijven donderdag publiceerden.

Bij Diageo, bekend van onder meer Johnnie Walker-whisky en Smirnoff-wodka, daalde de omzet in het afgelopen kwartaal met 1,3 procent, terwijl analisten in doorsnee een omzetstijging met 1,8 procent hadden verwacht. Rémy Cointreau zag een daling van de omzet in het afgelopen gebroken boekjaar met 11 procent.

De verkoop van Rémy Martin-cognac ging met 21 procent omlaag, onder meer doordat Chinese ambtenaren minder dure cadeaus, zoals flessen drank, mogen aannemen.

 

Uitdagend klimaat

Topman Ivan Menezes van Diageo liet in een toelichting weten dat er sprake is van een uitdagend zakenklimaat. Naast de zwakkere vraag in China en andere opkomende markten hebben Europese drankproducenten ook last van ongunstige wisselkoerseffecten. Wanneer ook die worden meegerekend, ging de omzet nog harder onderuit.

Rémy Cointreau waarschuwde dat de operationele winst over het afgelopen boekjaar waarschijnlijk 35 tot 40 procent lager zal uitvallen dan een jaar eerder. Het bedrijf maakt op 5 juni de volledige jaarcijfers bekend.

De aandelen Diageo en Rémy Cointreau hadden zwaar op de beurzen. Zo verloor Diageo in Londen 3,8 procent, terwijl Rémy Cointreau in Parijs 3,3 procent inleverde. Branchegenoot Pernod Ricard, bekend van onder meer Jameson, Malibu en Ballantine's, stond in Parijs ook 3,3 procent in de min.

 

Bron: ANP

< terug

Bezoekadres: Smidswater 27, 2514 BW Den Haag | Postadres: Postbus 242, 2501 CE Den Haag | Telefoon: 085 - 273 60 75 | E-mail: info@spiritsnl.nl
Rekeningnummer: NL34ABNA0622643142 | BTW-nummer: NL 81.03.11.756.B.01 | KVK-nummer: 34167199